Angst

Angst, iedereen kent het wel... en dat is maar goed ook! Bang zijn is gezond: het heeft als doel ons te beschermen tegen gevaar. Angst kan echter het functioneren van kinderen en jongeren belemmeren, waardoor ze niet (meer) kunnen doen wat ze graag zouden willen of moeten doen. 

Gelukkig is daar ook iets aan te doen, of je nu bang bent voor dieren, sociale situaties (spreekbeurten bv.), toetsen maken, alleen slapen, enz. of erg veel piekert over alle dingen die je in het nieuws te horen krijgt.  Om kinderen en jongeren te leren omgaan met hun angsten, maken we binnen MUDICO gebruik van een gedragstherapeutische aanpak die ook wetenschappelijk onderbouwd is. In dit traject gaan we samen met kinderen, jongeren maar ook hun ouders aan de slag. Daarbij geven we eerst wat uitleg over wat angst is, wanneer het gezond kan zijn maar ook wanneer het 'ongezond' of 'overdreven' wordt en hoe angst ontstaat. Daarna staan we samen stil bij wat eraan te doen is. 

Er zijn verschillende redenen te bedenken waardoor we angstig worden, maar we maken onszelf telkens opnieuw bang door allemaal gevaarlijke dingen in ons hoofd te halen. De manier waarop we DENKEN over een bepaalde situatie en hoe we ons daarbij VOELEN geeft aanleiding tot verschillend GEDRAG. Vaak zien we bij angst dat kinderen en jongeren (en soms ook de ouders) vermijdend gedrag stellen: ze gaan de situaties waar ze bang voor zijn uit de weg. Dat helpt eventjes, de angst wordt eventjes minder. Jammer genoeg komen we er zo niet achter of datgene waar je bang voor bent nu echt gaat gebeuren of niet.

Onze aanpak is daarom gericht op het denken, voelen en het doen. We leren onze (bange) gedachten op te speuren en te onderzoeken, zodat we ze eventueel kunnen vervangen door meer helpende gedachten. Samen gaan we ook dapper aan de slag: we kijken samen welke verschillende stappen we kunnen zetten om de angst te overwinnen (exposure). Daarbij maken we ook gebruik van bijvoorbeeld relaxatie- of mindfulness-oefeningen als vormen van helpend gedrag.